Než začneme

Připojení

Chceme-li využívat internet jako hlavní propagační kanál, tak na něj musíme mít přístup. Jen tak můžeme kontrolovat stav své presentace, sledovat chování konkurence, reagovat na objednávky atd. Dnes je k disposici již prakticky všude dost široká nabídka připojení. Měli bychom volit takové, které umožní trvalý přístup na internet za paušální platbu (WiFi, ADSL, kabelová TV ...). Jen tak budeme schopni využívat některé pokročilé služby a při práci nebudeme znervózňováni pomyslným cinkáním korunek padajících na účet poskytovatele. Vaše volba připojení by se neměla opírat jen o reklamu poskytovatelů a jejich ceníky, ale zejména o konkrétní zkušenosti vašich sousedů.

Praktické zkušenosti

Je pochopitelné, že dříve než se pustíme do budování vlastní propagace si vytvoříme představu o tom, jak to dělají jiní. Proto si projdeme nejen weby konkurence, ale vyzkoušíme si i užívání nejrůznějších služeb, které by mohly s naší propagací nějak souviset (hledačky, katalogy, mapy, galerie...). Při tomto zkoumání se na důležité stránky pravidelně vracíme a sledujeme jejich změny a vývoj. Také můžeme na stránkách konkurence hledat prvky (texty, grafiku, aplikace...) vhodné pro využití ve vlastní propagaci a současně si všímat cizích chyb.

Čím podrobnější budou vaše praktické zkušenosti s webem a ostatními internetovými technologiemi, tím lépe navrhneme vlastní propagaci a snadněji se dohodneme s profesionály.

Naopak je tu třeba důrazně připomenout, že představy některých podnikatelů, že starost o svou presentaci někomu svěří a sami ji budou využívat a řídit jen telefonem jsou zcela zcestné. Nejen že tak nenabudou potřebných praktických zkušeností potřebných pro mnohá rozhodnutí, ale zejména nebudou schopni efektivně komunikovat se zákazníky. Uživatelé internetu jsou zvyklí ke komunikaci využívat mail, chat, Skype atd. S telefonováním se obvykle neobtěžují.

Mail

Vaším základním pracovním nástrojem na internetu bude elektronická pošta, čili e-mail. K tomu si musíme zřídit vlastní poštovní schránku, tedy internetovou poštovní adresu. Mailová adresa je naší identifikací v internetovém světě. Její změna může znamenat dezorientaci partnerů či dokonce ztrátu části již získaných kontaktů. Proto jako svou hlavní adresu zvolíme takovou, která je nezávislá na poskytovateli připojení a má naději být po mnoho let stálá (vlastní doména nebo některý free mail). Je dobré si založit více schránek k různým účelům (styk se zákazníky, komunikace se spolupracovníky...). To nám zjednoduší správu pošty a můžeme tak předejít některým problémům se spamem (nevyžádanou poštou).

Protože maily si můžete nechat automaticky přeposílat na mobil jako SMS (a také na ně pomocí SMS odpovídat), tak můžete velmi pružně reagovat na dotazy zákazníků či jejich objednávky. Pro to je však vhodné vyhradit zvláštní poštovní schránku, aby vás na mobilu neobtěžovala nevyžádaná pošta či méně důležitá sdělení.

Další služby

Když už si platíme kvalitní připojení k internetu, tak jej můžeme využívat i mnoho dalších služeb, které donedávna byly přístupné jen ve velkých městech. To je pro nás na venkově jistě velmi příjemné (internetové noviny, rádio, televize...). Z hlediska podnikání však považujeme za zvlášť výhodné:

IP telefonie

Pro vyzkoušení telefonování po internetu (IP telefonie) si stačí zdarma stáhnout vhodný program, mít k počítači připojená sluchátka a mikrofon a registrovat se u některého z IP operátorů. Dostanete vlastní telefonní číslo jako by šlo o pevnou linku a můžete začít telefonovat. Pokud budete spokojeni, tak je vhodné své vybavení doplnit o malou krabičku, která umožní k domácí počítačové síti připojit běžný telefon, nebo speciální IP telefon. To vám umožní normální telefonování bez počítače, tak jak jste zvyklí. Výhodou IP telefonie jsou výrazně nižší ceny za spojení a to, že obvykle neplatíme žádný paušál. Pokud hodně telefonujete, tak vám úspora za telefon zaplatí cenu připojení.

Internetové bankovnictví

Prakticky všechny velké banky umožňují svým klientům ovládání účtu přes internet. Je to pohotové, pohodlné a obvykle levnější než klasický postup (zejména pro nás, kteří to do nejbližší banky máme mnoho kilometrů).

Mapy a GPS

K orientaci vašich zákazníků mohou významně přispět různé mapy přístupné na internetu (mapy.cz, Google Earth, Open Street Map...). Na ně se lze odkázat z vaší internetové prezentace, můžete podle nich optimalizovat cestu ke zvolenému cíli, podívat se na fotografie spojené s určitým místem atd. Mohou vám tedy jednak přinést potřebnou informaci, ale měly by být i vašim účinným propagačním kanálem.

e-shopy

Pro provoz pensionu i život rodiny potřebujete mnoho zboží o kterém místní obchodníci nemají ani zdání, nebo je mají nepřiměřeně drahé. Potom je výhodné použít služeb internetových obchodů. Najdeme v nich nejširší možný výběr zboží za nejnižší ceny. Jediný velký nákup vám může ušetřit peníze, které zaplatíte za celoroční připojení k internetu. Také můžete založit vlastní e-shop a prodávat na něm jak vlastní produkty, tak produkty sousedů a přátel.

...atd.

Technologií, které nám usnadňují, zlevňují či zpříjemňují život je mnoho a rychle přibývají další. Ti zkušenější to dávno vědí a zelenáči to toho obvykle rychle vplynou. Dnes je však asi dobré připomenout, že není dobré si internet (či svět) zredukovat na Facebook a gamesky.