Volba dodavatele

Z předchozího popisu je zřejmé, že založení webové presentace je zodpovědný krok, který vyžaduje rozvahu a předvídavost. I méně pozorný čtenář již jistě přišel na to, že efektivní stránky nemohou vzniknout jako jednorázová investice, kterou „zařídí profesionál" (v lepším případě), nebo levněji Pepíček od sousedů (vždyť ve škole prý už udělal krásné weby skoro celé třídě...).

Hned na počátku si musíme uvědomit, že se sice bez profesionála (webdesignéra, webmastera, případně programátora) asi neobejdeme, ale jak tvorba konceptu, tak následné vytváření obsahu bude vyžadovat dlouhodobou intenzivní spolupráci i nás jako zadavatele. Zadání tvorby webu je totiž něco zcela jiného než zadání výroby schodů do předsíně. Obojí je sice třeba vyrobit na míru, ale schody lze popsat jednoduchým výkresem a po zhotovení zůstanou mnoho let neměnné. Případnou opravu či úpravu udělá jakýkoliv kvalifikovaný řemeslník, protože je na první pohled jasné jak jsou schody udělány a jak se mají upravit.

Proti tomu web bude třeba neustále doplňovat, udržovat a přizpůsobovat nově vzniklým požadavkům a u složitějších stránek nemusí být snadné pochopit jak jsou udělány. Přitom se práce zadavatele a webového profesionála musí doplňovat. Jeden musí inspirovat druhého, musí spolu hledat nejvhodnější řešení nově vznikajících problémů a požadavků... Jde tedy o dlouhodobý vztah, který se bude podobat spíš manželství než jednoduchému vztahu dodavatel - odběratel. Proto vybírejme opatrně a s rozvahou. Případný rozvod je jako ve skutečném manželství – bolestivý a drahý.